The Weeknd "Dawn FM" とクワイエット・ストーム
と出たばっかりの The Weeknd "STARBOY" を聞きながらこれを書いている まだ聞きこんでいないけど とてもよい塩梅です
Starboy is the third studio album by the Canadian singer-songwriter the Weeknd, released on November 25, 2016, through XO and Republic Records. It features guest appearances from Daft Punk, Lana Del Rey, Kendrick Lamar, and Future. As the album's executive producers, the Weeknd and Doc McKinney enlisted a variety of producers such as Diplo, Cashmere Cat, Metro Boomin, Frank Dukes, and Labrinth, among others.
The Quiet Storm radio station formula of fostering intimate relationships between Black people, their lovers, friends, and other peers, and their music is evident in modern music production– a most prominent example being The Weeknd’s latest studio album, Dawn FM. Though the album has a more complex musical narrative, his work follows a Quiet Storm broadcast layout: the radio host consumed with the idea of “guiding” the listener through a liberating music escape and the promise of uninterrupted music.
黒人とその恋人、友人、その他の仲間、そして彼らの音楽との親密な関係を育むというクワイエット・ストームのラジオ局の方式は、現代の音楽制作にはっきりと表れています。最も顕著な例は、ザ・ウィークエンドの最新のスタジオアルバム「Dawn FM」です。アルバムにはより複雑な音楽の物語がありますが、彼の作品はクワイエット・ストームの放送レイアウトに従っています。つまり、ラジオの司会者は、リスナーを解放的な音楽の逃避と途切れない音楽の約束を通して「導く」という考えに夢中になっています。
A Toronto-based artist himself, The Weeknd’s influence from Canadian Quiet Storm host Al Wood is evident, capturing Wood's cadence of being a host who hopes to guide his listeners through the storm with multiple interludes in the album. For example, the end of the opening track of Dawn FM, features a male voice that mimics the sultry, intimate cadence of a Quiet Storm host, stating, “We’ll be there to hold your hand and guide you through this painless transition…Just relax and enjoy another hour of commercial-free…music on 103.5 Dawn FM.”
トロントを拠点に活動するアーティストであるザ・ウィークエンドは、カナダのクワイエット・ストームの司会者アル・ウッドから影響を受けていることは明らかで、アルバムの複数の間奏曲には、嵐の中でリスナーを導こうとする司会者としてのウッドの抑揚が表れている。 例えば、ドーンFMのオープニングトラックの最後では、クワイエット・ストームの司会者の官能的で親密な抑揚を真似た男性の声が、「私たちがあなたの手を握り、この痛みのない移行を導きます…リラックスして、コマーシャルのない音楽を103.5ドーンFMで1時間お楽しみください」と歌っている。
Dawn FM was noted for incorporating a "psychedelic radio" aesthetic with existential themes, similar to American experimental record producer Oneohtrix Point Never's album Magic Oneohtrix Point Never (2020), which the Weeknd appeared on and executive produced under his formal name. The "103.5" station tag that the album frequently uses is a nod to the Toronto radio station Z103.5, known for their dance-heavy playlists. In an interview with Billboard on November 23, 2021, the Weeknd elaborated on these themes, saying:
ドーンFMは、実存的なテーマに「サイケデリックラジオ」の美学を取り入れていることで知られており、 アメリカの実験音楽プロデューサー、ワンオートリックス・ポイント・ネヴァーのアルバム『マジック・ワンオートリックス・ポイント・ネヴァー』(2020年)に似ており、ザ・ウィークエンドは正式名義でこのアルバムに出演し、エグゼクティブプロデューサーも務めた。 アルバムで頻繁に使用されている「103.5」という局名は、ダンスミュージックを多用したプレイリストで知られるトロントのラジオ局Z103.5へのオマージュである。 2021年11月23日のビルボードのインタビューで、ザ・ウィークエンドはこれらのテーマについて詳しく述べている。
Picture the album being like the listener is dead. And they're stuck in this purgatory state, which I always imagined would be like being stuck in traffic waiting to reach the light at the end of the tunnel. And while you're stuck in traffic, they got a radio station playing in the car, with a radio host guiding you to the light and helping you transition to the other side. So it could feel celebratory, could feel bleak, however you want to make it feel, but that's what The Dawn is for me.
アルバムを聴いていると、リスナーは死んでいるような気分になる。そして彼らは煉獄に閉じ込められている。私はいつも、渋滞に巻き込まれながらトンネルの出口の光にたどり着くのを待っているような気分だと想像していた。渋滞に巻き込まれている間、車の中ではラジオ局が流れていて、ラジオの司会者が光へと導き、向こう側への移行を手伝ってくれる。だから祝祭的な感じにも、暗い感じにもなり得る。どんな感じにしたいかはあなた次第だが、私にとってのThe Dawnはそういうものだ。
Further speculation on the album's concept arose following the Weeknd's announcement that Dawn FM was the second part of a trilogy of albums.
ザ・ウィークエンドが『 Dawn FM』はアルバム三部作の第2弾であると発表した後、アルバムのコンセプトに関するさらなる憶測が飛び交った。
Magic Oneohtrix Point Never was conceived as an album in early 2020 after Lopatin created eclectically varied mixtapes for the Safdie brothers' radio site Elara Radio; overall, he found that "on a therapeutic scale", he "always enjoyed the comfort of listening to the radio, and of listening to people have inane discussions on podcasts". Lopatin remarked to GQ that "there's so much of me on this—even the collaborations are appropriate (to when I started out)". In comparison, the album is themed around a psychedelic radio aesthetic and features four "Cross Talk" interludes, collages of "archival recordings of various American FM stations' "format flips", in which detourned DJ sign-offs collide with advertisements and self-help mantras", marking each periodic stage of the album.
『マジック・ワンオートリックス・ポイント・ネヴァー』は、ロパティンがサフディ兄弟のラジオサイト、エララ・ラジオのために多種多様なミックステープを制作した後、2020年初頭にアルバムとして構想された。全体的に彼は、「セラピー的な意味で」、ラジオを聴く心地よさや、ポッドキャストで人々がくだらない議論をしているのを聞くことを常に楽しんでいたと感じた。 ロパティンはGQ誌に「これには私自身がたくさん反映されている。コラボレーションでさえ私が始めた頃にふさわしい」と述べている。 それに比べて、このアルバムはサイケデリックなラジオの美学をテーマにしており、4つの「クロストーク」インタールードを特徴としており、「アメリカのさまざまなFM局の「フォーマットの反転」のアーカイブ録音のコラージュで、デターンされたDJのサインオフが広告や自己啓発のマントラと衝突」し、アルバムの各段階を示している。
Lopatin said of his intent with creating Magic Oneohtrix Point Never that:
ロパティン氏は、マジック・ワンオートリックス・ポイント・ネバーを作った意図について次のように語った。
I wanted to make a cohesive, punchy, 50-minute record that was very personal, but pulled from FM palettes that I was personally interested in ... I think it works really well as a metaphor for how I've changed. The things that I try to understand about my own life and being an avid musical listener and how much that's influenced me as a musician is kind of apparent on this record. That metaphor of transformation is something that I came to by thinking about the radio. 私は、とても個人的な内容でありながら、個人的に興味があるFMの音源から引き出した、まとまりのあるパンチの効いた50分のレコードを作りたかったのです。... これは、私がどのように変化してきたかを表すメタファーとして、とてもうまく機能していると思います。私自身の人生や熱心な音楽リスナーであることについて理解しようとしていること、そしてそれがミュージシャンとしての私にどれほど影響を与えてきたかが、このレコードに表れています。この変化のメタファーは、ラジオについて考えることで思いついたものです。 The press release issued by Warp upon the album's announcement, especially concerning the album's concept, tone and use of textures, stated that it "loosely summons the broadcasting logic of radio dayparts, switching on in the morning and closing very late at night, while seamlessly latticed together with kaleidoscopic, twitchy transformations of sound between the dials to form a darkly humorous reflection on American music culture", concluding by referring to the album's style as "maximalist baroque-pop within atmospheric glitter".
アルバム発表時にワープが出したプレスリリースでは、特にアルバムのコンセプト、トーン、テクスチャの使用に関して、「朝にオンになり、深夜に終了するラジオの時間帯の放送ロジックをゆるやかに呼び起こし、ダイヤル間の音の万華鏡のようなピクピクした変化とシームレスに格子状に組み合わされ、アメリカの音楽文化に対するダークなユーモアの反映を形成している」と述べ、アルバムのスタイルを「雰囲気のあるきらめきの中にあるマキシマリストの バロックポップ」と呼んで結論付けている。